De zelfbouwtentoonstelling zit er weer op
De zelfbouwtentoonstelling zit er weer op. Tijdens de afdelingsbijeenkomst van 26 januari presenteerden enige zendamateurs hun bouwsels en ideeën. Antennes, tuners en antennehulpjes vormden het belangrijkste onderdeel. En een antenne is echt nodig voor onze “draadloze” hobby. Dick, PA4VHF ging dit jaar strijken met de ZM-beker voor zijn constructie van een eindgevoede draadantenne met traps voor alle banden van 160 tot 10 meter, een echte experimentele amateurantenne, proficiat!
Eindgevoed, kan dat?
Over eindgevoede antennes worden boeken vol geschreven en in de handel worden heel wat producten aangeboden, die allemaal wonderen beloven. Ik heb in het verleden al eens geschreven over de bekende “magnetische balun” en er ook wat proefjes mee gedaan. Daarbij ging het slechts om een impedantietransformator van 9:1 die de hoge impedantie van de eindgevoede antenne naar ongeveer 50 ohm van de zender omzet. Maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de lengte van de antenne en de gebruikte band. De antennetuner brengt dan weer uitkomst, al zul je soms van hoge spanningen last kunnen krijgen. PA3EKE komt op de markt met een HyEndFed antenne, een halve golf antenne voor een enkele band. Een slim idee.
Wat zit er in?
Wat zit er eigenlijk in het doosje?! Een afgestemde kring zo te zien. Dat verklaart veel. Dr. Josef Fuchs verwierf in 1927 een Oostenrijks patent voor een Fuchs-antenne die wordt aangesloten op een afgestemde parallelkring. Daarbij wordt de zender aangesloten aan het “koude” einde van de spoel (lage impedantie) en als de kring op z’n resonantiefrequentie wordt afgestemd krijg je aan het “hete” einde een hoge impedantiewaarde zodat daar een halvegolf antenne kan worden aangesloten.
In het kastje van PA3EKE is de parallelkring vast afgestemd op de resonantiefreqentie van de meegeleverde antenne (de condensator is gemaakt van een stukje coax en kan een hoge doorslagspanning aan). Het aardige van zo’n antenne is het verschijnsel dat de stroombuik in het midden van de antenne komt te liggen en de aarde minder kritisch is. De bekende groundplane heeft om goed te werken een aantal radialen nodig. Gezien de problemen om een dipool steeds goed weg te krijgen op mijn bergtochten ga ik de eindgevoede antenne ook eens proberen.
Wonderaccu
Een tijdje geleden stond er in een bekend Twents dagblad een interessant artikel over de Chinese wonderaccu. Het Chinese bedrijf Thunder Sky in Shenzhen maakt Lithium-Ion accucellen waarmee elektrische auto’s over ongekende afstanden worden voortgestuwd. De nieuwste accu’s halen 800 kilometer en laden in 10 minuten weer! Het bedrijf bouwt niet allen de accu, maar ook complete elektrische auto’s en bussen. De boodschap: we hebben de accu, we hebben de laders, we hebben de Europese en Amerikaanse markt niet nodig om tot massafabricage te komen en we hebben in China geen concurrenten… Maar hoe werkt zoiets nu?
Zo’n elektrische auto heeft misschien een motortje van een 40 kW, geen idee hoeveel kWh die nodig heeft voor een tocht van 800 km, maar als je met een gemiddelde snelheid van 50 km rijdt ben te toch als 16 uur onderweg dus je zal wel ergens tussen de 300 en 500 kWh nodig hebben. En dat moet je er dan in 10 minuten weer instoppen. De website van Thunder Sky geeft enige types accu weer. Zo is er een model LSP met een capaciteit van 2000 Ah (spanning per cel tussen de 1,0 en 2,3 V). De maximale laadstroom is 3C, dus snelladen in 10 minuten zou moeten gebeuren met 36 kA?!
Welke specialist gaat mij dit uitleggen, ik zie de reacties in Twente Beam tegemoet!
De vooravond van een revolutie
Naast het Chinese wonderverhaal las ik dat een ander verhaal (”De vooravond van een revolutie”) over Greencabs, een elektrische taxi, die in Utrecht gaan rijden, één van de negen door het ministerie van Economische Zaken en Innovatie gesubsidieerde projecten. Het ministerie beoogt dat er in 2015 minstens 20.000 auto’s volledig elektrisch rijden. Ook zijn er 15 technologieprojecten om de praktische kanten van het elektrisch rijden voor particulieren te onderzoeken.
Kan de huisaansluiting b.v. wel voldoende stroom leveren om de auto te laden? Kunnen de auto’s voldoende kilometers maken om met vakantie te gaan? En hoe gaat het met onze caravan?Binnenkort komt een Detroit Electric op de markt. Deze kan 180 kilometer rijden op een volle accu. Prijskaartje: 18.000 euro. Ik las ook ergens dat de laadpalen met een impulsstroom werken, daar zit natuurlijk een elektronische schakeling achter die ongetwijfeld voor de nodige net- en ethervervuiling gaat zorgen…
Weer wat kleiner
In het streven naar minder gewicht onderweg heb ik een transceiverkit besteld bij Elecraft: een KX1. Afmetingen 15x8x3,5 cm, gewicht 250 gram. Geschikt voor 40 en 20 meter, CW. Het ding neemt op ontvangst 35 mA op, bij zenden, afhankelijk van de gebruikte voedingsspanning en instelling, 300 tot 700 mA, bij elkaar dus minder dan de FT-817 op ontvangst alleen.
Maar nu het bouwen. De controle van de onderdelen leverde al problemen op: met vergrootglas en loep moest alles worden geïdentificeerd. Alles bleek warempel aanwezig. De print is ook héél klein en compact, er zitten al wel wat door Elecraft gemonteerde SMD-onderdelen op, maar het aanbrengen van al de minionderdelen lijkt toch een hele klus te worden. Wordt vervolgd!
73,
Hans, PA0HRM
Dit is een herdruk van PSE QSL bericht 61 zoals ooit in het blad Twente Beam van VERON afdeling Twente verschenen.