PI4HAL – Het stoomschip Rotterdam

PI4HAL - Het stoomschip RotterdamHet stoomschip Rotterdam is weer terug in haar thuishaven. Na vele omzwervingen ligt het voormalige vlaggeschip van de Holland Amerika Lijn, het s.s. Rotterdam (roepnaam PHEC) weer afgemeerd in de Maashaven op de kop van Katendrecht. Een mooi weerzien met een stukje nostalgisch verleden.

Het 50 jaar oude schip heeft een uitvoerige opknapbeurt ondergaan en is grotendeels in oude staat teruggebracht. Behalve als museumschip functioneert het schip ook als een hotel, restaurant en theaterzaal. Eigenaar woningcorporatie Woonbron kwam met het project lelijk in de problemen (disfunctionerende bestuurders, asbest, voortdurend oplopende kosten). Het heeft een paar centen gekost (240 miljoen euro), maar dan heb je ook wat!

De corporatie moet t.z.t. het schip aan een geïnteresseerde koper overdoen. Maar de Rotterdammers zijn er trots op dat het prachtige schip weer in hun haven voor de kant ligt.

RDM

Het schip liep in 1959 bij de werf RDM van stapel en was in eerste instantie bedoeld voor de lijnvaart naar Noord Amerika, geschikt voor 1444 passagiers. De bemanning bestond uit 105 officieren (waarvan 9 marconisten) en 665 bemanningsleden. De bouwkosten bij oplevering bedroegen 126 miljoen gulden. De rederij (HAL) betaalde 65 miljoen, de rest kwam van de regering – nog als compensatie voor de schepen die de HAL in de Tweede Wereldoorlog verloor. Het schip meet 38.645 BRT (een inhoudsmaat), lengte 228 meter, breedte 28 meter, diepgang is 22 meter en het hoogste punt boven de waterlijn is 41 meter.

Radiomuseum

Het voormalige radiostation is nu ingericht als radiomuseum met veel oorspronkelijke apparatuur. Voor het telefonieverkeer waren indertijd een 600 Watt Marconi Globespan en een 1000 Watt Marconi NT201 SSB zender beschikbaar. De ontvangers voor telefonie waren van Siemens (E-127). Voor telegrafie (alle telegrammen gingen natuurlijk per morse) beschikte men over een Globespan zender en de Philips ontvanger BX-925. Tussen de brug en het nu opnieuw ingerichte radiostation heeft het amateurstation PI4HAL kwartier gevonden.

Een enthousiaste groep zendamateurs heeft een stichting in het leven geroepen onder de naam Vereniging Radiozendamateurs ss Rotterdam. Zij brengen op geregelde tijden het station PI4HAL in de lucht (www.pi4hal.nl). Tijdens mijn bezoek in november was er helaas niemand van het clubje aanwezig. Ik zag wel dat één van de feeders van de kippenladder net boven het dek was afgebroken. De dag erop een mailtje naar de vereniging. De loshangende feeder deed kennelijk niet veel af aan de activiteiten, want de antennetuner deed ook zijn werk voor een L-antenne….

Nog eens SOTA

Hans, PA3FYG is een actieve deelnemer aan het SOTA-programma. Hij heeft de afgelopen 3 jaren al 65 bergtoppen in de lucht gebracht, alleen met SSB. In heel wat Europese landen was hij actief. Met de opening van de Nederlandse bergen (twee op de Veluwe en twee in Zuid Limburg) is het begonnen, daarna volgden al snel Duitsland, Luxemburg, Slovenië, en België. Vanuit de Ardennen, in de buurt van Bastogne, was hij eind december drie dagen actief, vanaf de toppen ON/ON-010, ON/ON-011 en ON/ON-014. Hij heeft 156 QSO’s gemaakt, allemaal op 40 meter, een niet geringe prestatie onder die winterse omstandigheden!

Er lag veel sneeuw en de wegen waren niet gemakkelijk te berijden. De laatste meters naar het hoogste punt ging door 80 cm sneeuw. Hans stuurde mij een kort verslag met wat foto’s. Het was best heftig. Op ca. 4 km van de plek waar hij wilde parkeren stond een vrachtauto dwars over de weg. Gekeerd kon er bijna niet worden, de weg was zo smal dat hij met z’n voorwiel tegen 50 cm sneeuw/ijs zat! Probeer de sneeuwketting er dan maar eens goed op te krijgen. Het resultaat was dan ook dat de sneeuwketting brak, maar gelukkig kon die met een reserveschakel worden gerepareerd.

De andere dagen waren wel prachtig, al kon je met de auto minder dicht bij het hoogste punt komen als in de zomer. Bij Baraque Fraiture (de autobaan E25 loopt daar langs) en verder overal in de Ardennen stonden rijen vrachtauto’s die niet verder konden. Daar knapte de ketting opnieuw, maar het lukte nog net om op de snelweg op te komen.

Op naar de Ardennen

Ik kon natuurlijk niet achterblijven en toen wij voor de jaarwisseling een plezierige bestemming zochten om Oud en Nieuw te vieren was de keuze snel gemaakt: op naar de Ardennen! Op 1 januari werd kwartier gezocht op de Baraque Fraiture, het enige gebied waar, naast langlauf, ook alpineski kan worden beoefend. Van skiën is niet veel gekomen, het was erg nevelig en de pistes verdwenen beneden in de mist. Maar ik heb nog wel 29 verbindingen gemaakt.

Happy New Year! De thuisreis op 3 januari ging via Signal de Botrange, het hoogste punt van de Ardennen. Op de parking trof ik twee Belgische zendamateurs (ON4UP en ON9CBQ), bepakt en gezakt, op weg naar de Petite Hesse voor een SOTA-activiteit. Om elkaar niet te storen heb ik een plekje verderop gezocht en zo hebben we samen ON/ON-001 met SSB en CW in de lucht gebracht, onder zeer winterse omstandigheden.

73,
Hans, PA0HRM

Dit is een herdruk van PSE QSL bericht 60 zoals ooit in het blad Twente Beam van VERON afdeling Twente verschenen.