Uiteindelijk is PA0HRM/J toch nog operationeel geworden

De Jamboree on the Air 2006 zit er weer op. De scouting in Delden was wat laat met de aanmelding, maar uiteindelijk is PA0HRM/J toch nog operationeel geworden. Met een éénmansbezetting, maar dat was beter dan niets. Scouting Delden (Van Rossum Elizabethgroep) heeft een nieuwe blokhut betrokken (nou blokhut, het lijkt wel een riante villa) en de JOTA was daardoor een beetje in het gedrang gekomen. Vrijdagmiddag werd een mast opgericht bestaande uit twee pijpen van 7 meter elk, keurig getuid, de twee meter groundplane bovenin en de windom voor 80 en 40 meter met een lijntje naar boven. Even testen, dat leek te gaan. GB2JAM gewerkt op 80 met SSB, EU1PA op 40 met CW, allemaal dik voor elkaar. Om 22.00 lokale tijd waren we QRV voor het inmelden (tnx Martin). Waar de andere JOTA stations nog even flink doorgingen, daar ging PA0HRM/J QRT voor de nachtrust, hi.

De volgende dag was het behoorlijk sappelen. Er stond een grote groep Esta’s te popelen om een praatje te maken met de andere JOTA stations. Dus dat was hoppen van 2 naar 80 en terug. Leuke verbindingen gemaakt, zeldzaam voor mij om met fone te werken. In de middagpauze even uitblazen en ’s middags stond er weer zo’n groep. Het valt me ieder jaar weer op dat de kleintjes, in het bijzonder de meiden, beter voor de dag komen achter de mike dan de boys!

Wel veel concurrentie van de JOTI, de internet activiteiten van de scouts. De “magic of radio” zegt de lui niet veel meer, jammer.

Zondagmorgen was het rustig, de operator had net zo goed in bed kunnen blijven. Maar het bleek achteraf toch nog de moeite waard, want wij maakten een prachtige verbinding met GB2DHH. Niet eens een deelnemer aan de JOTA, maar wel een station met erg veel leuke informatie voor de toehoorders. GB2DHH staat voor het museum De Havilland Aircraft Heritage Centre en de operator vertelde iets over de vliegtuigen die er waren te zien, zoals het prototype van de Mosquito. Toen wij hem vertelden dat vorig jaar een Short Sterling bommenwerper was geborgen in Bentelo en de lichamen van de vier Nieuw-Zeelandse piloten met militaire eer in Delden begraven waren, wilde hij natuurlijk het naadje van de kous weten. Eén van de medewerkers van het museum, Reg Davey, had namelijk zelf als navigator gevlogen op een Short Sterling bommenwerper van het 218e Squadron van RAF in 1943. Later vloog hij op de Lancasters en Mosquitos. Ik kon hem blij maken met wat foto’s die ik vorig jaar bij de berging heb gemaakt.

Het station van GB2DHH is ingericht in de cockpit van een Comet straalverkeersvliegtuig. Martin, 2E 0MCA is zelf ook piloot. De “lijn” naar Engeland op 40 meter was glashelder en wij hebben ruim 3 kwartier zitten babbelen. Een leuk moment toen ik één van onze “scouts” aan de microfoon liet. Tom kon Martin in zijn eigen taal te woord staan, want hij is afkomstig uit Belfast! Voor meer informatie over het museum en het radiostation kijk eens op de websites www.dehavillandmuseum.co.uk en www.g3efx.org.uk .

De QSL kaart van GB2DHH is inmiddels ook al binnen.

Voor de JOTA van 2007 heb ik mij ondertussen verzekerd van assistentie, PA0DLN uit Tiel kwam kijken in de blokhut en wilde volgend jaar graag meedoen. De OM komt van oorsprong uit Delden en was vroeger hopman bij de scouting. Professionele inbreng dus!

73, Hans, PA0HRM

Dit is een herdruk van PSE QSL bericht 29 zoals ooit in het blad Twente Beam van VERON afdeling Twente verschenen.