Solarflux blijft laag

Solarflux blijft laag

Solarflux banen op de zon

De solarflux blijft laag en daarom zijn de condities op de hogere banden evenredig slecht. Cyclus nummer 24 mag dan wel begonnen zijn, je merkt er nog weinig van.

Nu is de 40 meter band gevoelig voor D-laag absorptie en zal de band bij een laag zonnevlekkengetal minder absorberen. Daardoor is er toch leuke DX te werken, misschien niet de hele nacht door, maar bij tijd en wijle zijn er mooie openingen, als je de tijd goed kiest.

Het algemene verhaal dat de lage banden opengaan voor DX net na zonsondergang en voor zonsopkomst gaat niet helemaal op voor 40 meter. De band gaat vaak al open in de namiddag en blijft open nadat de zon allang is opgekomen. Niet voor niets wordt het eerste uur na zonsopkomst in de winter “Het Gouden Uur” genoemd!

De praktijk bevestigd de theorie

Zo kwam op een ochtend in oktober, rond 10 uur lokale tijd, uit het niets een CQ van TO5DX (St. Barthelemy, Guadeloupe, Franse Antillen) op 7.025 kHz, met een S7-S9 signaal. Mijn aanroep leverde onmiddellijk een contact op, evenals PA3CWG die er een paar minuten later ook geen moeite mee had. De rest van de band produceerde alleen maar Europese stations. TO5DX is een expeditie van een groepje Amerikaanse zendamateurs die voor de CQ WW DX Contest op het eiland zijn neergestreken. De 40 meter wordt ook heel veel gebruikt voor SOTA. Ook bij mij liepen de contacten vanaf diverse bergen op 40 meter prima, met sterke signalen tussen de 300 en 1000 kilometer. Voor lokale QSO’s (minder dan 300 kilometer) is de 40 meter nu natuurlijk ongeschikt. Leuk om te zien dat de praktijk de theorie bevestigt!

Göteborg Radio SAG

Een aansluitende leuke verbinding werd gemaakt met SK6SAG, het clubstation van het voormalige kuststation Göteborg Radio SAG, operator Sten, SM6DQO. Göteborg Radio kwam in 1911 in de lucht als “Gnisttelegraf Station Göteborg GSG” met telegrafisten van de marine en een 16 kW Telefunken Tönende Löschfunkensender. In 1930 werd een 1 kW Marconi kortgegolfzender geïnstalleerd en werd het ontvangstation 30 kilometer verplaatst naar Kungsbacka.

Na de Tweede Wereldoorlog werd het station compleet nieuw ingericht in Onsala en de zenders bij Vallda. Met de gordijnantennes die richtinggevoelig waren in 6 richtingen, was het station het modernste kuststation van de wereld. Gedurende de vijftiger jaren werden de schepen bediend met gemiddeld 140.000 telegrammen per jaar, 60 man personeel hield de boel draaiende. In 1956 werd SSB-telefonie geïntroduceerd en nog later in 1972 werd het automatisch radioteletype systeem MARITEX toegevoegd. Göteborg Radio SAG sloot op 20 december 1994, evenals de vele andere Europese kuststations. De schepen werden verder via het satellietsysteem GMDSS bediend.

Jumpstarters

Je kent ze wel, de handige jumpstarters. Een loodzuur gelaccu van beperkte capaciteit, startkabeltjes en soms nog wat meer toeters en bellen. Vorig jaar was er eentje in de aanbieding bij Blokker voor 16 euro. “Power station X944A”, made in China. De accu is 7 AH en het ding is voorzien van een TL-lampje, 2 uitgangen voor 12 V met sigarettenaanstekerstekkers, een LED.indicatie (inmiddels ter ziele) en een ladertje van 500 mA. Alles in de kwaliteit waarvoor je betaalt natuurlijk. Nu kost een behoorlijke gelaccu van 7 AH (b.v. Yuasa) al snel het dubbele, maar voor de voeding van een QRP-setje moet het ding toch wel enige tijd meegaan.

De proef als jumpstarter kwam enige weken geleden. Op de oprit stond een Suzuki Alto met lege accu. De jumpstarter te voorschijn gehaald. Zou een 7 AH accu een auto kunnen starten? De startmotor neemt toch snel 200-300 A, en dan zakt de spanning van zo’n kleine accu waarschijnlijk flink in elkaar. Hetgeen dan ook gebeurde. Voor het startrelais was het nog net voldoende, maar starten, ho maar. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat de accu niet volledig was opgeladen, ik denk ergens 11.7 V, dus echt representatief was de proef niet. Powerstation X944A weer eens flink doorgeladen en nu maar wachten op de volgende auto met startproblemen!

Rook…!!!

Met de FT-817 werkt het allemaal prima en behoudt de accu behoorlijk z’n spanning. Voor het loopmobiele werk heb ik een compacte 5 AH gesloten gelaccu. Die kan behoorlijk wat stroom leveren heb ik ervaren. Op de Dürrnbachhorn (SOTA DL/CG-082) in Beieren was het even schrikken, na het inpakken van de accu kwam er plotseling rook uit het pakketje plastic! Het snoertje wat ik om de accu had gewikkeld, maar niet opgepast met het stekkertje. Die maakt na inpakken in plastic prompt sluiting met één van de accupolen en er liep een behoorlijke stroom.

Natuurlijk net de draad waar de zekering niet in zat. Bij het lostrekken van de klemmetjes brandde ik behoorlijk mijn vingers. Het snoertje en isolatie smolt vrijwel geheel weg, maar de accu bleef gespaard. Je moet er niet aan denken als de accu al in mijn rugzak had gezeten! Dus: altijd de klemmen los tijdens het transport.

73,
Hans, PA0HRM

Dit is een herdruk van PSE QSL bericht 43 zoals ooit in het blad Twente Beam van VERON afdeling Twente verschenen.