Oude bekenden op de amateurband!

Oude bekenden op de amateurband!TX hr Marconi Globespan RX Racal RA1217, die OM moet wel een erg grote shack hebben!

Ik schrijf over een QSO-tje op 80 meter met G3KVT, Tony in Norwich, een oldtimer met 70 windingen op de spoel. Tony maakt met z’n Globespan 400 Watt output in een eindgevoede draad. De zender is kristalgestuurd, er komt dan ook een mooi toontje uit.

Waar komt zo’n Globespan nu vandaan vraag je je af. Het apparaat is een meter hoog, een halve meter breed en een halve meter diep, kortom een kwart kuub aan electronica, gewicht 200 kilo. De Globespan van Tony komt van het SS Reine del Mar/GTYN. Voordat het schip in 1975 naar een sloopwerf in het Verre Oosten ging, werden de essentiële zaken eraf gehaald, zo ook de zenders. Op de foto zie je een Globespan aan boord van de Shell tanker Lovellia. Door z’n afmetingen is afstemmen echte gymnastiek, de zender staat twee meter van de werktafel en je moet gaan staan om de zaak af te stemmen. De oorspronkelijke voeding van de zender was met 3-fasen, Tony heeft voor de hoogspanning van de buizen een nieuwe voeding moeten bouwen met een transformator uit een magnetronoven. Het blijkt weer te werken, aan de voorkant van de zender zit een venstertje, zo kun je via een spiegeltje de anodes van de eindbuizen bekijken, ook na een half uurtje seinen zijn beide pitten nog mooi zwart! Er is meer dan twee jaar aan gesleuteld om de zender weer operationeel te krijgen!

Hij heeft nog meer zwaargewichten. Wat te denken van een RAF-set van 400 kilo of een RCA zender uit 1943 type ET4336 (made in Canada) van 250 kilo. Ook deze zender, met een paar 813’s, werkt nog prima. Ik kon hem het een en ander vertellen over de oude zenders die vroeger op de Nederlandse schepen werden gebruikt, zoals het kleine zusje van de Globespan, de zgn. Oceanspan. Dat was een gecombineerde HF en MF zender, die werd gevoed met twee dynamotors (roterende omvormers), één voor 110 VDC (scheepsnet) en één voor 24 VDC (accu). Die dingen stonden onderin de kast en maakten een hels kabaal. Bovendien resoneerden ze mee met het seinen. De zender had twee 807 in de eindtrap en een modulator voor MCW (toongemoduleerde CW) met óók twee 807. Afstemming van de middengolfzender gebeurde door een variabele afstemming, ongebruikelijk eigenlijk, want de meeste zenders hadden een kristal voor de werkfrequentie (500, 512, 468, 454 en 410 kHz, als ik me goed herinner). Zoals je op de foto ziet, alles voorzien van ferme en prachtig gekleurde knoppen. Kon niet stuk!

Voor de liefhebber nog even iets over de Reina del Mar. Het schip werd gebouwd in 1956 bij Harland & Wolff in Belfast, 20.235 BRT, 666 passagiers in drie klassen en nog ruimte voor 6000 ton lading. De eigenaar was de Pacific Steam Navigation Company, die haar inzette op de lijnen tussen Liverpool en Zuid Amerika. Midden zestiger jaren kreeg de Union Castle Line het schip en die maakte er een “fun and sun ship” van. Met 1047 passagiers maakte de Reina als loveboat vele cruises vanuit Southampton. In 1975 werd het schip gesloopt in Koahsiung (Taiwan).

73,
Hans, PA0HRM

Dit is een herdruk van PSE QSL bericht 9 zoals ooit in het blad Twente Beam van VERON afdeling Twente verschenen.